حسینی ها

این جا همه حسینی هستیم

حسینی ها

این جا همه حسینی هستیم

ابزار نظر سنجی

حسینی ها

نکته:این سایت متعلق به همه مردم و مسلمانان و شیعیان است
پ.ن:وب هرپنشبه جمعه و روز های تعطیل رسمی بروز رسانی میشود

آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

هشدار؛ نمک دریا نخورید!

سه شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۲، ۰۵:۰۶ ب.ظ

هشدار؛ نمک دریا نخورید!

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به مصرف نمک دریا هشدار داد و گفت: فلزهای سنگین موجود در این نمک ها موجب بروز سرطان می شود.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه این روزها در بسیاری از عطاری ها نمک هایی در کیسه های کرباسی با عنوان نمک دریاعرضه می شود اظهار داشت: نمک دریا، نمکی تصفیه نشده دارای ناخالصی های گوناگون از جمله فلزات سنگین (سرب و آرسنیک) است که سرطان زا هستند، همچنین در نمک دریا بر خلاف نمک یددار، عنصر حیاتی ید اضافه نشده است.

به گفته وی یکی از نکاتی که برای تبلیغ مصرف نمک دریا مطرح می شود کاهش میزان فشار خون است .

وی اضافه کرد :مصرف زیاد هرگونه نمکی چه نمک دریا چه نمک معدنی تصفیه نشده وچه نمک یددار تصفیه شده موجب افزایش فشار خون وبه تبع آن بروز بیماریهای قلبی –عروقی می شود و مصرف نمک دریا نیز به هیچ وجه موجب کاهش فشار خون بالای افراد نمی شود بلکه می تواند فشار خون رابالا برده وموجب افزایش بروز بیماری های قلبی و عروقی شود.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر حداقل 2 گونه نمک خوراکی تصفیه شده و نمک خوراکی دریا در کشور عرضه می شود، نمک خوراکی تصفیه شده طی فرایندخالص سازی کاملاً تصفیه شده و تقریباً فاقد هرگونه ناخالصی است و درجه خلوص آن حداقل99.2 درصد است.

اباصلتی افزود : البته به نمک خوراکی به آن عنصر ید برای پیشگیری از نارسایی عملکرد غده تیرویید افزوده می شود اما نمک دریا دارای درجه خلوص 37 تا 84 درصداست وناخالصی های زیادی دارد اما ید ندارد.

وی فت : تصفیه نمک ، مواد زاید مثل گچ ، آهک و فلزات سنگین شامل سرب ، آرسنیک که برای سلامتی مضر هستند و عامل سرطان زا شناخته شده اند جدا می شوند ولی در نمک دریا این مواد مضر همچنان وجود دارد .از طرفی وقتی این املاح زیاد دریافت شوند روی جذب سایر ریز مغذیها مانند آهن اثر می کنند و باعث کاهش جذب آن می شوند .

اباصلتی تاکید کرد : آنچه در برنامه کشوری ˈکاهش اختلالات ناشی از کمبود ید idd ˈباید مورد توجه قرار گیرد دریافت کافی ید از غذای روزانه است و نه فقط در ایران که در بسیاری از کشورهای پیشرفته سالهاست که مصرف نمک یددار تصفیه شده آسان ترین ،مهمترین و کم هزینه ترین راهکار شناخته می شود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۰
علیرضا علیرضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">